Transalp Nomads, vier neven met vier Honda Transalps 600, onderweg van Kamerik (Utrecht) Nederland naar Kaapstad, Zuid-Afrika. Na de lastige eerste dag, ook de tweede dag pech en regen, maar uiteindelijk brak na uren door de sneeuw op de derde dag ook de zon door.

Maandagochtend staan we op om 06 uur en we vertrekken op tijd uit Parijs, om netjes te voldoen aan de Parijse milieuregels. We sturen de Transalps vlotjes over de kletsnatte Parijse kasseien, langs het Louvre, de Seine en Notre Dame. Door de regendruppels heen zien we Eiffeltoren nog even te voor schijn komen. Snel koersen we aan op een grauw industrieterrein in een Parijse voorstad. Hier hebben we een self-service motorzaak gevonden, waar we hopen de problemen met de Transalp van Remco te kunnen verhelpen.
Binnen een uur vinden we de motorzaak, maar helaas is niemand aanwezig. Mareijn vindt in de buurt een andere garage, waar klassiekers worden gerepareerd. Binnen mogen we zelf proberen de motor van Remco weer aan de praat te krijgen.

Vlotjes schroeft Erwin de onderdelen van carburateur los en verwijdert wat vuil. Hopelijk is dit het euvel. Binnen onderhalfuur zit de motor weer in elkaar en kunnen we het opnieuw gaan proberen. Het werkt, de motor van Remco rijdt weer als een zonnetje.

Eind van de ochtend, in de opnieuw stromende regen, zetten we koers richting Saint-Flour, een op het centraal massief gelegen Franse stad. Uren jakkeren we door de regen, elke twee uur warmen we ons zelf op bij een tankstation. Handschoenen en kleding raakt doorweekt, maar de Transalps houden voorlopig stand. Akkers trekken urenlang voorbij en saint-flour komt langzaam in zicht.

Net als we even op een N-weg rijden, krijgt de motor van Nander kuren. Hortend en stotend komt de Transalp tot stilstand. Opnieuw proberen. Stukje rijden, opnieuw horten en stoten, het lijkt er op dat niet allebei de cilinders juist functioneren. Ook Erwin probeert het even; zelfde ervaring. Nander denkt het probleem te herkennen, van een paar jaar geleden toen zijn CDI kapot was (voor de kenners, de CDI’s waren reeds anders gemonteerd). De CDI’s worden vervangen en gewisseld. Na de eerst wissel, nog het zelfde probleem. Bij de tweede wissel kwam de opluchting; inderdaad een kapotte CDI. Goede voorbereiding en vier reserve CDI’s, zorgt ervoor dat we snel door kunnen. Saint-Flour blijkt te ver te zijn. We slapen langs de snelweg in Clermont-Ferrand. Na wat ham- en chicken burgers in een Iris pub, vallen we snel in slaap.

Dinsdagochtend starten we weer op tijd, na een snel supermarkt ontbijt, is ons doel om richting Barcelona te gaan rijden. Snel hopen we de Spaanse zonnestralen te zien na de eerste natte dagen. Maar dat blijkt ijdele hoop. Eerst het Franse centraal massief. Al snel blijkt dat we dit onderschat hebben. Lachend rijden we de eerste berg op en tellen we af tot dat we de 1000 meter zijn gepasseerd. In de verte zien we besneeuwde toppen. Leuk, sneeuw wordt er geroepen. Maar, als snel vergaat ons het lachen. De temperatuur daalt verder. Even later rijden we tussen de besneeuwde akkers en blijkt dat verschillende bergen en heuvels volgen. De temperatuur is inmiddels onder het vriespunt gedaald en sneeuw ligt niet meer alleen op de akkers, maar ook langs de wegen. Daar hadden we niet op gerekend. Het wordt stil op de intercom, een kleine twee uur zetten we ons door de kou heen. Dan doorbreekt Mareijn de stilte. Tijd voor koffie? Het insturen van de bocht voor het tankstation lukt haast niet meer door de verkleumde handen en voeten.

Ook bij het tankstation zijn we nog niet helemaal scherp. Door een klein foutje rijden we weg van de pomp, met een tankslag die blijft hangen aan een van een Transalps. De Transalp houdt stand, de pomp en tankslang niet. Verder worden geen mededelingen gedaan.

Spanje komt dan langzaam in zicht. Het Centraal-Massief neemt af en Beziers en Perpignan komen in beeld. De temperatuur stijgt, het rijplezier ook. Net voor de Spaanse en Catalaanse grens schieten de Pyreneeen omhoog. Donkere wolken  trekken zich samen. Dit keert valt het mee. Regen blijft uit.

We passeren de Spaanse grens droog en gelijk trekt de lucht open en komen de Spaanse zonnestralen door. We zetten door richting Malgrat del Mar, waar we onderweg een appartement hebben geboekt. Na een lange dag, een Mexicaanse diner, vallen we in slaap in het appartement, waar we ieder ons eigen appartement hebben.

Woensdagochtend rijden we om 09 uur weg uit het Spaanse kuststadje. De avond ervoor bleek het nagenoeg verlaten en kon met moeite een restaurant gevonden worden. In de ochtend meer leven in de brouwerij en wat ’mediterraans’ commentaar op onze parkeerkunsten. Op naar koffie in Barcelona.

Voorspoedig rijden we naar de Sagrada Familia en hebben we een ochtendstop met uitzicht op dit monument. Na een kort bezoek aan Las Ramblas en Camp Nou, waar de motoren al het nodige bekijks trokken, zetten we door richting Valencia. We vermijden snelwegen en rijden langs de Spaanse kustlijn. Bij een van de Spaanse kustplaatsjes beleven we ons meest hachelijke moment tot nu toe.

Bij een stoplicht wordt keurig gestopt, als in eens rakelings een wit bestelbusje langs ons heen schiet en op de verkeerde bouleard-rijbaan terecht komt. Met een klap komt de witte bus tot stilstaand, tegen een witte betonnen muur, op de verkeerde baan en blokkeert het tegengestelde verkeer. Een ingedeukte neus, een geblokkeerde rechtervoordeur en een emotionele Spanjaard zijn het gevolg. Niemand van ons blijkt geraakt. We laten de hevig gebarende Spanjaard snel achter ons en zetten door richting Valencia.

De middag uren, stijgt de temperatuur en we rijden uren over rustige wegen, tolwegen vermijdend. Zo zien we het graag. Heerlijk toerend met een zonnetje.
We hebben een appartement met zwembad geboekt aan het strand in de buurt van Alcanar, in het uiterste puntje van Catalonië. Door het gunstige seizoen, zijn de prijzen gunstig en ons verblijf prachtig. Een mooi afsluiting van de eerste vier dagen en wat welverdiende relaxte uurtjes aan het zwembad. Videos volgen. Malaga, komt langzaam in zicht. Op naar de volgende dagen in de Spaanse zon!

1 Comment

1. Mannen,

heerlijk om dit zo te kunnen volgen, erg boeiend om te lezen.
    Stay safe and enjoy !

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *